«Сьогодні особливо необхідно відстоювати своє законне право на безкоштовну медичну допомогу»: голова Національної служби здоров’я України Наталія Гусак

Як безоплатно отримати реабілітаційну допомогу та записатись на обстеження МРТ без кількамісячних черг, розповіла під час «прямої лінії» голова Національної служби здоров’я України Наталія Гусак.

— Мій діагноз — лівобічний деформувальний остеохондроз 3-го ступеня. Травматолог виписав мені чотири ампули внутрішньосуглобових уколів препарату «Флекслінк», але його ціна занадто висока. Чи можу я отримати ці ліки безкоштовно?

– Ні, на жаль, «Флекслінку» немає в програмі «Доступні ліки». Препарати, які виписують у рамках амбулаторних консультацій, наразі не входять у програму «Доступні ліки» й не відшкодовуються державою. Ви можете отримати їх безоплатно лише якщо перебуваєте на стаціонарному лікуванні й вони є в Національному переліку лікарських засобів.

З переліком таких ліків можна ознайомитися за посиланням на сайті Міністерства охорони здоров’я (МОЗ).

Звертаємо увагу, що клінічною настановою «Остеоартроз» 2017 року встановлено, що механізм дії та ефекти in vitro та in vivo гіалуронової кислоти, хондроїтин сульфату, глюкозаміну сульфату залишаються досить спірним, хоча їх безпека рідко заперечується. Група з розроблення настанови не рекомендує використання внутрішньосуглобових гіалуронатів.

— Я інвалід третьої групи, у мене понад десять років стоїть кардіостимулятор. До кого я можу звернутися, щоб отримати безкоштовну заміну апарату? 

— «Вхідними воротами» в нашу медичну систему, незалежно від хвороби, завжди є сімейний лікар. Він дає направлення до кардіолога, який має переглянути всі ваші документи, діагноз, подивитися всі попередні виписки й дати електронне направлення на операцію щодо заміни кардіостимулятора. Адже вони так само закуповуються в рамках централізованих закупівель МОЗ. І якщо це буде здійснено в закладі, законтрактованому із НСЗУ, тоді ви можете отримати цю послугу безоплатно. 

  • Коли по Програмі будуть видавати системи реєстрації контролю глюкози Free Style Libre будь-якого покоління?

— З кінця серпня — початку вересня плануємо видавати все за Програмою, але вже зараз ви можете звернутися до ендокринолога й безкоштовно отримати смужки по централізованій закупівлі.

  • Від невролога я отримав направлення на МРТ від червня 2023 року, але в полтавській клініці «Медіон» (вона законтрактована із НСЗУ) мене записали лише в лист очікування й говорять, що нададуть послугу не раніше грудня. Що я маю зробити, аби вплинути на лікарню? Я 30 років маю проблеми з хребтом.

— Справді, ми фіксуємо, на жаль, непоодинокі  скарги про те, що діагностичні центри часто скеровують пацієнтів у тривалі черги й тоді люди вимушено звертаються за платними послугами. Подібні ситуації ми спостерігаємо в багатьох українських містах, ця проблема вже набула системного характеру. Моя думка категорична — такі історії недопустимі й надалі так продовжуватися не може. Наразі ми вивчаємо, за яким принципом КДЦ формують такі багатомісячні черги й паралельно працюємо над розробленням алгоритму, який зможе докорінно виправити ситуацію та надалі не допустити аналогічних проблем.

Що стосується вашої особистої ситуації, якщо вона є  критичною: до прикладу, ви не можете підвестися з ліжка й пересуватися, то вам необхідно викликати швидку медичну допомогу. У такому разі вона доправить вас до приймального відділення для отримання медичної допомоги. Усі приймальні відділення мають комп’ютерний томограф і можуть зробити КТ-дослідження. 

Стосовно МРТ-дослідження й листа очікування, вам необхідно письмово звернутися до керівника клініки «Медіон», щоб він надав чітку інформацію, на яку дату вас записали на дослідження. Клініка не має права відмовити вам у цій діагностиці, якщо ви маєте направлення, оскільки цей заклад  законтрактований із НСЗУ. У листі обов’язково попередьте керівника, якщо вам не нададуть інформації стосовно конкретної години й дня дослідження, ви будете скаржитись до Національної служби здоров’я. Лист необхідно зареєструвати в канцелярії цього медзакладу з датою та номером на копії вашого листа. 

Якщо керівник відмовить вам у відповіді або в реєстрації листа, залишайте офіційну скаргу на номер гарячої лінії 1677 стосовно відмови в отриманні послуги. І відповідно за скаргою ми будемо відстоювати ваші права як пацієнта.

Окрім цього, ви можете звернутись до сімейного лікаря або невропатолога, який підкаже номери телефонів клінік поза Полтавою, де є МРТ та діють договори з НСЗУ. У такому разі вам треба буде  самостійно зателефонувати до цих клінік і запитати про чергу на МРТ.

  • Де є заклади для безкоштовної реабілітації? Чи все власним коштом?

— На сайті НСЗУ є мапа із закладами, що надають медичні послуги коштом програм медичних гарантій, зокрема реабілітаційну допомогу. Якщо там беруть кошти за реабілітацію, тоді необхідно залишити скаргу, щоб ми її опрацювали й відновили права пацієнтів.

Підставами для отримання послуг з діагностики та лікування в рамках пакета медичних послуг «Реабілітаційна допомога дорослим і дітям у стаціонарних умовах», є:

  • направлення лікуючого лікаря, у тому числі лікаря фізичної та реабілітаційної медицини;
  • переведення з іншого закладу/клінічного підрозділу ЗОЗ.

Підставами для отримання послуг з діагностики та лікування в рамках пакета медичних послуг «Реабілітаційна допомога дорослим і дітям у амбулаторних умовах», є:

  • направлення лікаря з надання ПМД, якого обрано за декларацією про вибір лікаря;
  • направлення лікуючого лікаря, у тому числі лікаря фізичної та реабілітаційної медицини.

Детальніше зі специфікаціями та умовами закупівлі за вказаними напрямами можна ознайомитися на офіційному вебсайті НСЗУ за посиланням.

Додатково інформуємо, що ознайомитись із закладами, які надають послуги за напрямом «Реабілітаційна допомога дорослим і дітям у стаціонарних умовах», та/або «Реабілітаційна допомога дорослим і дітям у амбулаторних умовах»  можна на офіційному сайті НСЗУ за посиланням, а саме:

1) у розділі «Карта місць надання послуг за договорами з деталізацією за групами послуг»;

2) у колонці «Скинути фільтри»:

а) обрати вашу область;

б) обрати населений пункт, якщо у вашому населеному пункті є медичний заклад, який надає таку допомогу;

в) вибрати вид допомоги «Спеціалізована»;

г) обрати напрям «Медична реабілітація»;

д) обрати групу послуг «Реабілітаційна допомога дорослим і дітям у стаціонарних умовах» або «Реабілітаційна допомога дорослим і дітям в амбулаторних умовах»;

є) подивитися детальну інформацію про заклади, які можуть надати допомогу за необхідним напрямом медичної допомоги.

— Чому в комунальних медичних закладах на обладнанні, яке купила держава або спонсори, обстеження за направленням лікарів роблять у грудні, а платно можу зробити МРТ хоч завтра?

— Це може бути маніпуляція. Треба, щоб ви залишили скаргу за номером 1677, де вказали назву закладу. Так ми зможемо відстояти ваші права. Зазвичай діагностичні дослідження медзаклади робили й раніше безкоштовно. Ми їх завжди офіційно попереджаємо стосовно такої маніпуляції.

Щоб знайти найближчий до вас заклад, потрібно зайти на сайт, відкрити вкладку «Е-дані», перейти на «Аналітичні панелі (дашборди)», натиснути на вкладку «Укладені договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій», натиснути на ІІ розділ «Карта надавачів медичної допомоги з деталізацією за групами послуг» і в графі «Область та населений пункт» ввести назву вашого міста, вид послуг, напрям, у графі «Група послуг» обрати 53-й або 54-й пункт «Реабілітаційна допомога, форма власності, надавач послуг».

— Як подолати психологічний бар’єр перед тим, як писати скаргу на лікаря або медзаклад за неякісні послуги? Боюся, що мене взагалі не будуть обслуговувати, якщо в лікарні дізнаються моє прізвище.

— Я це називаю медичним булінгом і завжди публічно говорю про те, що люди  бояться, що їх не будуть обслуговувати, якщо вони поскаржаться в НСЗУ чи в МОЗ, чи в інші інстанції.

Водночас у нас є велика кількість доказів, що після звернення людей на гарячу лінію за номером 1677 ми відновлюємо право на безоплатний медичний документ та послуги. Я думаю, що зараз не час боятися. Сьогодні особливо необхідно відстоювати своє законне право на безкоштовну медичну допомогу. Тому раджу звертатися до НСЗУ. 

Перед тим, як телефонувати на гарячу лінію, раджу не соромитися, ще раз звернутися до головного лікаря медзакладу й нагадати, що ви знаєте про номер 1677 та про те, що НСЗУ має договір з лікарнею, і через неналежним чином надані послуги ви будете скаржитися. Більшість питань громадян вирішуються на місці конфлікту й необхідність писати скаргу відпадає.

— Якщо лікарня, в якій я обслуговуюся, не має контракту із НСЗУ, то я не зможу звернутися зі скаргою на 1677?

— Безумовно, ми відповідаємо в рамках договірних зобов’язань за ті заклади, з якими укладаємо договори. Але я б не була категоричною стосовно того, що в усіх цих закладах, що не законтрактовані з НСЗУ,  неякісна медична допомога або, до прикладу, не повністю безоплатна. У такому разі треба звертатися до засновника цього закладу. Наприклад, якщо це Міністерство охорони здоров’я — за телефоном 0 800 505 201 (з 8:00 до 20:00). Якщо це Національна академія медичних наук — у них також є контакти, щоб залишити скаргу. Насправді фінансування цих закладів не менше, а то й значно більше, ніж тарифи Національної служби здоров’я України.

Ми не є єдиним закупником. Можуть закуповувати медичні послуги так само і громади, і заклад може не мати договору з Національною службою здоров’я України. Тому пацієнту раджу дивитися, у чиєму підпорядкуванні перебуває медзаклад, якщо немає договору з НСЗУ. Спочатку необхідно дізнатися, хто є засновником закладу й туди звертатися, перш ніж іти до його керівника, щоб залишити скаргу.

— Що робити, якщо в медичному закладі відповідають, що буцімто наразі немає місць для планового обстеження?

— У такому разі вони мають дати чітку відповідь, коли таке місце буде. А по-друге, ви можете знайти ту ж саму послугу в іншій лікарні. У цьому допоможуть дані на сторінці НСЗУ. Адже ви маєте право звернутися за цією послугою в будь-який інший заклад. У нас немає прив’язки в направленнях. Немає прив’язки до закладу, лікаря й до будь-чого, що зв’язувало б людей з конкретним закладом.

— Коли йдемо до вузького спеціаліста за направленням сімейного лікаря, то в реєстратурі кажуть, що запис проходить у загальній черзі, а не телефоном. Чи мають право так відповідати в реєстратурі й що робити, коли так відповідають?

— Важко сказати, чи мають таке право в реєстратурі. До сімейного лікаря має бути чітко визначений графік і вказано в договорі, що попередній запис може здійснюватися різним чином, не тільки через реєстратуру, а й через електронні інструменти. 

Що стосується реєстратури, чому там можуть сказати, що прийом відбувається в рамках живої черги — це питання конкуренції та пацієнтоорієнтованості. Заклади зараз здебільшого зацікавлені в пацієнтах, бо від цього залежить оплата.  Якщо заклад не зацікавлений, то пацієнт може піти в інший медзаклад. Особливо це стосується великих міст. Бо, наприклад, кардіолог чи інший вузький спеціаліст у великих містах є в багатьох клініках. Я розумію, що в районному центрі можуть бути трішки інші підходи до цього питання. Законодавчих обмежень немає. Але тут спрацьовують правила пацієнтоорієнтованості, людиноцентричності та конкурентоспроможності закладу.

— Коли затверджується перелік програми «Доступні ліки», які фактори визначають включення до цієї програми того чи іншого лікарського засобу?

— Програму «Доступні ліки» здебільшого розширювали виключно на хронічні захворювання за напрямами. Плюс препарати, які є в Національному переліку. Є також поняття референтних цін і звіряння з національним переліком країн, що входять у реферування утворення ціни. Тому ось таким чином здійснюється відбір. Міністерство охорони здоров’я включає в перелік лікарські засоби на основі вивчення закордонного досвіду.

— Щодо вивчення закордонного досвіду, я бачив психотропні препарати, яких немає в програмі «Доступні ліки». Наприклад, «Ксанакс». Він знімає панічні атаки, використовується при депресіях. Але його немає в переліку препаратів, там інші антидепресанти. Це питання вже до МОЗ? 

— Ми не включаємо в програму реімбурсації незареєстровані лікарські засоби. У ній є лише зареєстровані на території України медичні препарати. Що означає реєстрація? Це означає, що доведена ефективність препарату, доказовість і все інше. 

Виробник лікарського засобу подає до центру оцінювання експертиз Міністерства охорони здоров’я лікарський засіб, вноситься спочатку те, що він реєструється, потім фармдиректорат МОЗ розглядає включення чи не включення його в Національний перелік. Національний перелік лікарських засобів ідентичний у всіх країнах світу. У нас ще є, до чого рости, але це виключно засоби, які зареєстровані в країні.

Автори: Юлія Крапивина та Сергій Чернявський

Читайте також: Лікування за Програмою медичних гарантій у законтрактованих із НСЗУ закладах безоплатне для пацієнта.

 

фото: uainfo.org