Як сформувати психологічну стійкість

У ситуації зіткнення з життєвими викликами, як-от війна, часом руйнуються всі звичні процеси нашого життя, і ми стикаємося одночасно з великою кількістю проблем та труднощів у сфері безпеки, сім’ї, житла, фінансів, роботи, здоров’я тощо. І часом просто руки опускаються від цієї гори проблем, яку, як здається, просто неможливо розібрати. 

Або ж ми беремося хаотично пробувати щось вирішувати чи робимо нереалістичні плани, а тоді вигораємо, чи беремося за другорядні речі, а тоді нас заповнює тривога від переживань, як з усім тим впоратися. 

В Українському інституті когнітивно-поведінкової терапії поділились порадами, як впоратись з горою проблем: перш ніж щось вирішувати, необхідно поділити цю «гору» на менші групи й розставити пріоритети. 

Психологи радять: 

  1. Намагайтеся підійти до проблем з більшим усвідомленням, без автоматизму, адже під час життєвих випробувань пріоритети можуть відрізнятися від звичних. Налаштування «за замовчуванням» слід тимчасово перемкнути на «ручне керування». І не забувати про принцип енергоощадності!
  2. Виділіть час на «інвентаризацію проблем» — запишіть їх для початку просто в суцільний перелік або на окремих картках.
  3. Визначте кілька напрямів сортування — в які уявні «кошики» ви розкладатимете проблеми. 

Приклади ідей для назв «кошиків»:

  • невідкладні на сьогодні;
  • дуже важливі, потребують основної уваги найближчим часом; 
  • важливі, але можуть почекати;
  • ті, для вирішення яких можна попросити допомоги в інших;
  • ті, які можна викреслити або відкласти на необмежений час.

4️. Впорядкуйте відповідні окремі списки (по «кошиках»), беручи по черзі пункти загального списку та оцінюючи їх за кількома критеріями — зокрема, такими, як важливість та центральність цієї проблеми, її невідкладність, можливість її вирішити самостійно, наявність ресурсів допомоги, наслідки вирішення зараз чи відтермінування, скільки енергії та ресурсів вона потребує тощо.

5️. На основі впорядкування застосуйте планування на день, тиждень тощо — які проблеми є пріоритетними, скільки часу потрібно виділити на їхнє розв’язання, в якій послідовності до них братися, коли й у кого попросити допомоги.

6️. Зробіть ваші списки наочними й зручними в користуванні (телефон, записник, стікери на стіні) та всі нові надходження труднощів, проблем і життєвих завдань сортуйте одразу до наявних списків-«кошиків».

«Ця техніка допомагає економно й мудро використовувати час та енергію. Вона теж дає відчуття контролю й фокусує увагу на тому, що в наших силах змінити. Причому дуже важливо використовувати записи: коли ми переносимо проблему на папір (чи записуємо в комп’ютері), ми можемо бачити її ясніше зі сторони. І можемо тоді звільнити простір «у голові» для зосередження лише над тим, над чим зараз працюватимемо», — йдеться в настановах фахівців. 

І варто пам’ятати: одне з найважливіших рішень, яке може суттєво збільшити продуктивність, — це рішення про те, які проблеми та завдання ви зараз можете забрати зі списку, викреслити.

За інформацією телеграм-каналу «Психологічна підтримка»
Фото: penna.gr

Читайте також: Відлуння війни: як українцям повернути своє життя.