Автоматичне призначення пенсій: як не втратити частину виплат

З 2020 року в Україні діє електронний сервіс «Автоматичне призначення пенсій». Він покликаний спростити життя українцям, оскільки дозволяє призначати пенсію без особистого звернення до органів Пенсійного фонду. У відомстві наголошують на зручності цієї послуги. Втім, є й недоліки.  

Певні прогалини в механізмі призначення та законодавстві «Кур’єру» допомогла з’ясувати читачка з Дніпропетровщини Тетяна Леонідівна. Раніше на її прикладі ми писали про те, як дата звернення за призначенням пенсії може вплинути на її розмір («Пенсійний кур’єр» № 5 від 1 лютого 2023 року). Однак проблема виявилася набагато глибшою.

Важливий день звернення

Пенсія за віком призначається з наступного дня після досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців після цієї дати. Забігаючи наперед, зазначимо, що при автоматичному призначенні пенсії (без звернення особи) пенсія так само призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку. Це передбачено статтею 45 Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». 

Далі важливо з’ясувати, що вважається днем звернення за пенсією. Це прописано в Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, що затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22–1 (зі змінами). Згідно з цим порядком звернення за призначенням пенсії може здійснюватися в будь-який час після виникнення права на пенсію або не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку.

Днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви. Якщо заява про призначення пенсії подається через вебпортал або через застосунок «Дія», то днем звернення за призначенням пенсії вважається дата реєстрації електронної заяви разом зі сканованими копіями документів.

Можна втратити кошти

Чому це важливо? Під час призначення пенсії враховується середня заробітна плата в Україні за три попередні календарні роки. Важливу роль відіграє саме дата звернення, а не дата настання пенсійного віку. Якщо, наприклад, людині 60 років виповнилося в грудні 2022 року й вона звернулася за призначенням пенсії того ж місяця, то при призначенні виплати мали б застосувати показник середньої заробітної плати по країні за 2019–2021 роки (10 846,37 грн). Але така людина могла б трішки зачекати й подати заяву на призначення пенсії в січні. У такому разі пенсію все одно призначили б з грудня, адже три місяці з дня народження ще не минуло. Однак застосувався б вищий показник середньої заробітної плати по країні за 2020–2022 роки (12 236,71 грн). Відштовхуючись саме від дати звернення, можна прорахувати, коли доцільніше подати заяву. 

З нашою ж героїнею вийшла прикра історія. Тетяні Леонідівні виповнилося 60 років 11 січня 2023 року. Анкету на автопризначення пенсії вона подала в жовтні 2022 року. У Пенсійному фонді її взяли в роботу в грудні 2022 року рівно за місяць до дня народження. Саме 11 грудня 2022 року в її випадку стали вважати датою звернення. Пенсію призначено з 12 січня 2023 року, як і передбачено законом. Однак при її обчисленні взяли застарілу середню заробітну плату (за 2019–2021 роки) й не врахували місяць стажу. Якби жінка не подавала таку анкету заздалегідь, а подала б звичайну заяву на призначення пенсії в січні, то розмір пенсії був би більшим.    

Прогалини законодавства

У чому ж особливість саме автоматичного призначення пенсії? Проблема в тому, що на законодавчому рівні не прописано, що вважати датою звернення в такому разі. 

Щоб конкретній людині пенсію призначили автоматично, у Пенсійному фонді має бути інформація про набутий страховий стаж, оскільки саме він визначає право на пенсію. Як нагадують у відомстві, для автоматичного оформлення пенсії необхідно:

  • увійти на вебпорталі ПФУ до «Особистого кабінету»;
  • обрати розділ «Щодо пенсійного забезпечення» та вкладку «Анкета надання інформації для автоматичного призначення пенсії за віком»; 
  • заповнити всі необхідні поля; 
  • додати скановані копії документів, підписати анкету за допомогою КЕП та надіслати до фонду, натиснувши кнопку «Підписати та відправити в ПФУ».

Однак подати заяву на призначення пенсії й заповнити анкету це різні речі. Заповнення анкети на автоматичне призначення пенсії може статися за кілька років до настання пенсійного віку це не вважається зверненням за призначенням пенсії в класичному розумінні. Ось тут ми повертаємося до прикладу з нашою читачкою. Виявляється, що Тетяна Леонідівна не подавала заяву на призначення пенсії в електронному вигляді, а скористалася саме сервісом «Автоматичне призначення пенсій». Втім, у Пенсійному фонді анкету сприйняли за заяву. Ба більше, вирішили вважати дату взяття її в роботу (11 грудня) датою звернення.

Потрібні уточнення

З одного боку, у згаданому Порядку № 22–1 зазначено, що звернення за пенсією може подавитися не раніше ніж за місяць до дня народження. Однак людина заяву на призначення пенсії не подавала взагалі (а лише анкету на автоматичне призначення). Законодавством це питання чітко не визначено — немає пункту про те, як діяти, якщо йдеться про призначення пенсії без звернення. 

У такому разі Пенсійному фонду варто уточнити в означеному вище Порядку № 22–1, що саме вважати датою звернення при автоматичному призначенні пенсій. Адже у випадках, коли в людей день народження припадає на останні або перші місяці року, автоматичне призначення позбавляє їх права на «маневр», і тисячі пенсіонерів таким чином отримують пенсію на менш вигідних умовах.

Позитивний кінець

Коли матеріал був майже готовий, до редакції знову зателефонувала Тетяна Леонідівна. Вона розповіла, що після її численних звернень до різних інстанцій пенсію все-таки перерахували: додали до стажу грудень 2022 року й врахували середню зарплату за 2020–2022 роки. Пенсія збільшилася майже на 1300 грн.
«Спочатку в місцевому відділенні ПФУ в перерахунку відмовляли. Те саме було й в обласному управлінні. На гарячій лінії ПФУ так само казали, що права на перерахунок немає. І тільки після письмового звернення до центрального апарату ПФУ в Києві, справа зрушила з місця», розповіла жінка. 

У такому світлі питань не стає менше. Адже виходить, що серед працівників різних рівнів Пенсійного фонду немає однозначного та єдиного трактування зазначеного питання. А якби людина не зверталася з численними скаргами або опустила руки після перших відмов? Багато людей, на жаль, так і роблять. 

Автоматичне призначення пенсій це насправді дуже прогресивна ідея, яка в ідеалі має спрощувати життя майбутнім пенсіонерам. З цим погоджується й сама Тетяна Леонідівна. Однак бачимо, що як система автопризначення, так і система пенсійного забезпечення в цілому ще дуже далекі від досконалості. Втім, приклад нашої читачки має надихати. По-перше, цей приклад демонструє, як можна добиватися своїх прав. По-друге, така активна позиція допомагає виявляти недоліки системи та відповідно сприяти її покращенню.

Автор: Сергій Коробкін, ілюстративне фото: depositphotos.com

Читайте також: Чи відбудеться перерахунок пенсій з 1 квітня?