Чим для пацієнта корисна телемедицина

Телемедицина це використання засобів дистанційного зв’язку, що застосовуються під час надання медичної допомоги. Одним з головних прикладів телемедицини є онлайн-консультації за допомогою відеозв’язку. Це можна зробити, приміром, у скайпі, зумі чи завдяки месенджерам, встановленим у смартфоні, на кшталт вайберу, вотсапу, телеграму. 

Сучасні технології допомагають зв’язати не тільки пацієнта та лікаря, але й дають можливість лікарям спілкуватися між собою, обмінюватися досвідом. Перспективним напрямом у телемедицині є телеконсультації у віддалених містах та селах, за допомогою яких фахівці можуть надавати профільні рекомендації колегам та консультувати пацієнтів. Після консультації лікар може скласти відповідні призначення та надіслати їх пацієнту. Як це працює на практиці, Соціальній інформаційній платформі розповіла заслужена лікарка України, професорка Ольга Богомолець. 

«Чи можна сьогодні довіряти телемедицині? Тому що для багатьох людей, особливо старшого віку, це щось таке сумнівне й недоказове. І я жодним чином не заперечую того, що краще потрапити на особистий прийом до лікаря. Але якщо на цю консультацію потрібно довго їхати, якщо немає транспорту, якщо пацієнт у важкому стані, а можливості доїхати немає? Або, припустимо, грянула епідемія ковіду, або почалася війна й території окуповані. Отже, бувають ситуації, коли телемедицина залишається єдиним методом допомоги пацієнту», розповідає Ольга Богомолець. 

Не всі здатні уявити, наскільки суттєво просунулися сучасні комп’ютерні технології. За словами професорки, сьогодні існують додатки, де штучний інтелект може самостійно сформувати попередній діагноз і надати лікарю інформацію, наскільки швидко потрібно реагувати щодо конкретного пацієнта чи відповідної проблеми. 

«Я займаюся телемедициною понад 25 років і можу навести приклади з моєї практики. Ми зробили шалений крок вперед, коли почалася епідемія ковіду. Для того, щоб допомагати людям, сьогодні ми можемо дистанційно встановлювати попередній діагноз псоріазу, раку шкіри, меланоми, атопічного дерматиту. Можемо навіть лікувати дистанційно інфантильну гемангіому (дитяча пухлина судин)», стверджує лікарка.

За її словами, сьогодні по багатьох хворобах дистанційно можна не просто встановлювати діагноз, а й призначати лікування. 

«На місяць я самостійно проводжу близько ста онлайн-консультацій. У мене є навіть пацієнти, яких я ніколи не бачила наживо. Але вони дуже задоволені результатами лікування. Наведу приклад, який нам здався доволі кумедним», інтригує Ольга Богомолець. 

Отже, на онлайн-сервіс звернувся пацієнт, який скаржився на алергію від аплікатора Ляпко. Цей аплікатор дрібними голочками лікує болі в спині. Пацієнт надіслав фотографію, де в нього була величезна пляма на пів живота й пів спини, замазана зеленкою. Чоловік написав, що це в нього така алергія від аплікатора. 

«Насправді запит прийшов ввечері й зазвичай так терміново ми не консультуємо. Але я точно побачила, що в пацієнта оперізувальний лишай,  який потрібно лікувати терміново. Ми провели невідкладну  консультацію й призначили лікування. За місяць наш пацієнт був уже здоровий. Я ніколи його не бачила, а тільки фотографію ураженої ділянки тіла», ділиться досвідом професорка. 

Розповідає також про інший гострий випадок. У новонародженої дитини була величезна пухлина на третину плеча інфантильна гемангіома з виразкою та кровотечею. Її потрібно було спрямувати в стаціонар на лікування. Але в той час Херсонську область окупували, лікарні бомбили й батькам відмовили в госпіталізації. Вивезти дитину вони не могли й самі виїхати можливості не мали. Залишався єдиний шлях комунікації з ними дистанційний. Інколи навіть при відсутності інтернету та світла вони спочатку записували відео на телефон, а потім, коли з’являлася можливість, пересилали відео лікарю.

«Таким чином була можливість бачити, як вони проводять перев’язку. Я навчила батьків, як перевіряти цукор, глюкозу в крові у дитини, як міряти пульс. Ми призначили лікування бета-блокаторами. Це дуже складний випадок. За 6–7 місяців ми отримали повне загоєння, відсутність кровотечі, і зараз дитина вже повністю здорова. Чи були інші варіанти отримати пацієнту консультацію, окрім телемедицини? Ні, не було», констатує лікарка. 

Вона запевняє, що є хвороби, які насправді легко діагностуються навіть за допомогою якісної фотографії. Втім, є захворювання, які діагностувати складно, і обов’язково потрібен огляд пацієнта. За словами Ольги Богомолець, телемедицині можна й потрібно довіряти, але телемедичну консультацію проводити складніше, ніж очну. І таку консультацію можуть зробити тільки дуже досвідчені лікарі. 

«Є також сумні й болісні випадки, коли звертаються пацієнти, надсилають фотографію родимки, яка вже не родимка, а меланома. Пацієнта вона ще не турбує, не болить, не свербить, не кровить. І пацієнт каже: «Ні, ну ми ще почекаємо». Пояснюєш, що потрібно негайно робити операцію. Але оскільки воно не болить і не турбує, то є багато людей, які  не зважають на рекомендації лікаря й потім, через рік, надсилають меланому, яка вже перетворилася на виразку або проросла й вже значно більшим є ризик утворення метастазів», — каже наша співрозмовниця. 

Тому вона ще раз наголошує на тому, що телемедицина — це ефективний метод, але в дуже правильних руках фахівця й професіонала. На сьогодні пацієнт напряму може звертатися до лікаря, знаходячись умовно в будь-якому селі чи місті. 

«Можна собі замовити навіть консультацію професора чи лікаря в приватних закладах. Але наші сімейні лікарі також роблять телефонні консультації це теж телемедицина. Вони не бачать зображення, але вони чують скарги, дають певні призначення», — розповідає Ольга Богомолець.  

За її словами, у дерматології телемедицина розвивається значно швидше, ніж в інших галузях, тому що тут усе видно оком. Достатньо пацієнту надіслати фотографію, і лікар уже може зробити попередній діагноз. Сучасні технології так само дозволяють дистанційно надіслати лікарю результати аналізів чи електрокардіограми. 

«Припустимо, нам треба видалити пухлину й ми хочемо отримати іншу думку. Інколи це буває дуже важливо, адже є певні сумніви. Ми можемо відсканувати наші дослідження й майже одразу вони доступні для ознайомлення професорам з Німеччини чи з Америки, Ізраїлю. Щоб почути думку колеги, щоб захистити від помилки і лікаря, і пацієнта», — продовжує професорка. 

Наостанок вона ще раз застерігає: не всі хвороби правильно лікувати й діагностувати дистанційно. Наприклад, хвороби, які потребують додаткової діагностики, такі як грибкові захворювання, лишаї, корости чи інші інфекційні хвороби. Втім, вона зізнається, що в умовах воєнного часу інколи доводиться це правило порушувати.

«Сьогодні ми змушені ці хвороби діагностувати й призначати лікування дистанційно. Тому що інколи звертаються бійці з передової, яких ніхто не відпускає. А в нього є проблеми з грибком на ногах. У нас немає можливості дистанційно зробити зішкріб і подивитися, що там є. І в бійця немає можливості виїхати. Тому діагноз в такому разі ставиться на підставі клінічних даних. Таким чином, ми маємо змогу допомогти тим, хто сьогодні не може звернутися до лікаря. До речі, усіх наших воїнів ми консультуємо безкоштовно», — підсумовує Ольга Богомолець. 

Отримати таку безкоштовну консультацію з питань дерматології військові можуть за номером: (067) 335 00 20.

Додамо, що сьогодні в інтернеті є багато пропозицій щодо онлайн-консультацій від приватних клінік та лікарів. Таку консультацію можна отримати й через інформаційну систему для пацієнтів HELSI. Цей сервіс створено, зокрема, для того, щоб людина могла заздалегідь записатися до лікаря. Причому можна записатися як на особистий прийом, так і на онлайн-консультацію. На порталі є спеціальний розділ «Онлайн-прийом». Там можна дізнатися, які лікарі здійснюють онлайн-консультації: у переліку можна обрати як приватних лікарів, так і тих, які працюють у державних закладах.

Є на зазначеному сайті й така послуга, як «термінова онлайн-консультація». Необхідні інструкції та підказки, як це зробити, є безпосередньо на сайті HELSI. Онлайн-прийом здійснюється з понеділка по п’ятницю з 8:00 до 22:00. Вартість такої онлайн-консультації з будь-яким лікарем коштує 200 грн. 

Під час війни деякі лікарі надають безкоштовні онлайн-консультації на волонтерських засадах. Знайти таких лікарів можна, наприклад, на сайті «Сheck Up Центр».

Також нагадаємо, що при Міністерстві охорони здоров’я працює гаряча лінія за номером 0 800 505 201, де лікарі-волонтери надають безкоштовні онлайн-консультації. До роботи в контакт-центрі залучено медпрацівників різних спеціальностей, які можуть надати поради та рекомендації. Оператори відповідають на найпоширеніші питання зі сфери охорони здоров’я щоденно з 8:00 до 20:00. 

Автор: Сергій Коробкін, фото з архіву Ольги Богомолець

Читайте також: Меланома: як вчасно розпізнати небезпечну хворобу.