Компанія «Медирент» працює над завданнями з діджиталізації соціальної сфери в Україні вже не перший рік. За 28 років свого існування вони реалізували сотні різних IT-проєктів, допомагаючи уряду будувати державу в смартфоні.
Завдяки роботі компанії в перші місяці повномасштабного вторгнення найменш захищені верстви населення змогли оперативно отримати соціальний захист. Наприклад, переселенці швидко оформлювали допомогу на проживання, а більшість пенсіонерів, які опинилися в зоні бойових дій, майже без затримки продовжили отримувати свої пенсії. Окрім цього, мільйонам людей була забезпечена можливість отримати додаткову грошову допомогу від міжнародних організацій, таких, як Всесвітня продовольча програма ООН та інших. Зрозуміло, що всю цю підтримку надає насамперед держава та міжнародні організації. У чому ж тоді заслуга компанії «Медирент»? Про це Соціальній інформаційній платформі розповів менеджер її проєктів Олексій Бондарчук.
Про спрощення роботи держорганів
Група компаній «Медирент» заснована ще в 1995 році. Вона спеціалізується на створенні інформаційних систем для корпоративного та державного управління. Надає послуги в галузі розробки програмного забезпечення, IT-сервісів, бізнес-додатків та кіберзахисту. Якщо говорити конкретно про співпрацю з державою, то варто лише зазначити, що Пенсійний фонд обчислює пенсії за допомогою комплексної ІТ-системи, яку створили фахівці «Медиренту». Тобто дані понад 10 млн пенсіонерів проходять обробку у відповідній програмі.
«Наша компанія спеціалізується на розробці програмного забезпечення для Пенсійного фонду, Міністерства соціальної політики України та інших державних структур. Наші IT-рішення грають ключову роль у нарахуванні пенсій, субсидій, регресних виплат, допомог внутрішньо переміщеним особам та у багатьох інших видах соціальної підтримки. Ми прагнемо полегшити життя не лише простим людям, але й працівникам державних установ, а також допомагаємо вдосконалювати роботу самої держави», — каже Олексій Бондарчук.
За його словами, цифровізація сприяє прозорості, доступності і зручності надання послуг.
«Наші ІТ-рішення допомагають підвищити ефективність роботи держави, контрольованості процесів та захисту інформації. Ми створюємо умови для зменшення адміністративних видатків шляхом розробки технологічних рішень, які відповідають найсучаснішим підходам до задач такого класу. Наші програмні рішення сприяють підвищенню ефективності роботи, прозорості та спрощенню процесів, забезпеченню надійного зберігання та обробки даних», — розповідає менеджер проєктів.
Новітні технології, між іншим, дозволяють скорочувати штат державних службовців та боротися з корупційними проявами.
«Наразі компанія активно залучена в процеси розбудови інфраструктури та організації соціального забезпечення. Успадкована ще з часів СРСР, система соціального захисту потребує суттєвих змін, тому ми вкладаємо зусилля у її перетворення на сучасну та ефективну. За допомогою передових інформаційних технологій ми вдосконалюємо цю систему, використовуючи весь потенціал ІТ для спрощення процесів та покращення доступу до соціального захисту. Ми пишаємось тим, що наша робота, сприяє перетворенню застарілої системи на прогресивне і дружнє для громадян середовище, що забезпечує ефективну та справедливу соціальну підтримку», — каже Олексій.
Бюрократія відходить в минуле
Він розповідає, що в різні часи в різних установах запроваджувалися різні технології та різні інформаційні системи. Але зараз необхідна уніфікація та єдиний сучасний комплексний підхід.
Між іншим, цифровізація зменшує навантаження на працівників соціальної сфери.
«Технологічні рішення, які ми розробляємо, дозволяють швидко та ефективно обробляти заявки, забезпечуючи безперешкодне отримання різних видів грошової допомоги від держави. На сьогоднішній день більшість звернень внутрішньо переміщених осіб щодо отримання грошової допомоги опрацьовується автоматично. Це значно полегшує життя громадян і одночасно допомагає зменшити корупційні ризики», — констатує Олексій Бондарчук.
Треба лише уявити до чого дійшов прогрес: людина робить кілька натискань в смартфоні і процес запущено. Далі все і за людину, і за працівників держустанов роблять комп’ютерні та інтернет технології. Врешті-решт після низки віртуальних процесів особі на картку приходять реальні гроші. І в цьому інколи люди взагалі не беруть участі. Звісно, якщо не рахувати тих, хто створює відповідне програмне забезпечення та адмініструє процес. За цим, насправді, стоїть величезна, але на перший погляд малопомітна робота. Програмісти пишуть програми, що надають технічну можливість мільйонам українців отримувати конкретну допомогу, докладаючи мінімум зусиль.
Таким чином, «совкова» бюрократія поступово відходять в минуле. Людина не приходить до держустанови і не спілкується з її працівником. У таких взаємовідносинах, а точніше через їх відсутність, повністю зникають корупційні ризики. Зникає і фактор людської помилки. Якщо фахівець не приймав і не обробляв документи, то він і не зможе припуститися якихось помилок, наприклад, у розрахунку соціальної допомоги. Все автоматизовано, в тому числі, контроль, верифікація, моніторинг. І у разі чого можна легко відслідкувати на якому етапі сталася затримка.
«Раніше як було? Стоїш в чергу в кабінет — там тобі дають один папірець. Потім йдеш до іншого кабінету, там чекаєш на другий папірець чи віддаєш той, що отримав в першому. Так не має бути. В держорганах має бути єдина база даних, єдиний соціальний реєстр, де комплексно є вся інформація. Мають ходити дані, а не люди! Не треба ганяти людину по різних інстанціях, просити у неї документи, які і так видані якимось держорганом. У посадовців на різних рівнях має бути єдина база даних з доступом до реєстрів податкової, Мінюсту, Міграційної служби тощо», — продовжує Олексій Бондарчук.
Екстериторіальний принцип в дії
Єдина база, між іншим, сприяє і екстериторіальному принципу. Наразі він діє в органах Пенсійного фонду, що дозволяє громадянам звертатися за послугами до будь-якого управління незалежно від місця реєстрації. За словами нашого співрозмовника, в соцзахисті з цим поки що є складнощі, в першу чергу пов’язані із застарілою нормативною базою, а от в Пенсійному фонді система вже діє чудово.
Якщо людина прийшла кудись по допомогу, то місцевий посадовець повинен мати можливість одразу перевірити, чи не отримує ця людина допомогу вже в іншому місці. Все це про зручність у відносинах з державою: зменшення кількості документів або взагалі можливість звертатися за допомогою дистанційно.
«Уряд активно продукує законодавчі зміни. І це зрозуміло – в країні йде війна і мільйони наших співвітчизників потребують захисту. Але навіть в таких умовах необхідно здійснювати реінжиніринг процесів, тому що хочеться, щоб все працювало уніфіковано і оптимально. Коли ухвалюють якісь нові закони, то часто потрібно робити багато доопрацювань програмного забезпечення. І робити швидко. Це саме та місія, яку ми виконуємо для держави», — зазначає менеджер.
Допомагають інформаційні технології не лише людям, а й державі в цілому. Раніше було багато різних паперових звітів, які йшли до міністерств. А тепер існує єдина централізована база даних. Тому зараз такі звіти швидко формуються, завдяки чому можна легко робити прогнози, здійснювати моніторинг тощо. Наприклад, можна побачити, де збільшилась кількість запитів на допомогу, зробити аналіз, чому так сталося в конкретному регіоні. Це, між іншим, допомагає здійснювати контроль за грошима — потребою та використанням.
«Усі наші звіти будуються на основі актуальних даних, що гарантує неможливість їх підробки. Інформаційна система забезпечує максимальну достовірність та цілісність даних, зменшуючи ризик помилок та зловживань. Крім того, завдяки впровадженню сучасних технологій, ми значно зменшили трудові витрати на виконання окремих операцій, зокрема, при виплаті коштів. Це дозволяє економити час та зусилля, забезпечуючи більш швидке та ефективне виконання процесів», — розповідає Олексій Бондарчук.
«Медирент» плідно співпрацює з командою «Дії», так само, як і з державними органами. Ми вже звикли, що є держава і є додаток «Дія», що допомагає спростити та пришвидшити всі процеси. Але «Дія» — це лише вітрина.
«Давайте уявимо, що «Дія» — це автомобіль. Все, що знаходиться «під капотом» — це системи, які забезпечують функціонування різних органів влади і тісно взаємодіють одна з одною, а серед них – і наші розробки», — пояснює представник компанії.
В якихось випадках комп’ютерні програми пишуться з метою реалізації конкретних законодавчих ініціатив. Але інколи аналітики «Медиренту» самі виступають каталізатором змін і надають свої пропозиції. Адже їх рішення допомагають оптимізувати роботу державних органів і покращити надання тих чи інших послуг.
Проєкти, реалізовані під час повномасштабного вторгнення
Повертаючись до початку відзначимо три показові приклади таких критично важливих проєктів, які компанія змогла реалізувати протягом останніх 15 місяців.
Процес отримання пенсій для осіб, які опинилися на окупованих територіях або на територіях активних бойових дій. Вдале технологічне рішення дозволило таким громадянам оперативно отримувати виплати за новим місцем перебування через платіжну систему «My Transfer» в Ощадбанку.
«Почалося повномасштабне вторгнення, що призвело до окупації території. Внаслідок цього на окупованій території банки та пошта припиняють надавати свої послуги. В лічені дні Кабінет Міністрів ухвалив постанову №162 «Про особливості виплати та доставки пенсій, грошових допомог на період введення воєнного стану». Основна мета цієї постанови полягала у забезпеченні виплати пенсій шляхом грошових переказів. Реалізація постанови вимагала узгодження між Пенсійним фондом і Ощадбанком, а також збір необхідних даних і розробку програмного забезпечення. У цей процес була залучена наша команда, яка працювала над створенням відповідного технічного рішення.
В кінці березня люди отримали пенсійні виплати, і це сприяло уникненню соціального вибуху. Співробітництво між органами влади та фінансовими установами забезпечило своєчасну пенсійну виплату людям. Цей приклад є яскравим підтвердженням того, як ефективна взаємодія різних структур сприяє вирішенню складних соціальних проблем в умовах кризи. Цей успіх також підкреслює важливість технологій і програмного забезпечення в ефективному управлінні соціальними процесами», — коментує ситуацію Олексій Бондрачук.
Оформлення допомоги для ВПО в «Дії». Розроблена компанією Єдина інформаційна система соціальної сфери (ЄІССС) сьогодні забезпечує призначення та виплату допомоги внутрішньо переміщеним особам. Наразі на порталі «Дія» доступна послуга, яка робить процес подачі заяви на виплату допомоги максимально зручним.
Виплата грошової допомоги від міжнародних організацій. Завдяки інтеграції ЄІССС з платформою «єДопомога» було забезпечено виплати додаткової грошової допомоги, що фінансувалася міжнародними організаціями. Наприклад, тільки Всесвітня продовольча програма ООН виплатила кошти більше ніж двом мільйонам українців.
«Припустимо, людина подала заявку на отримання «єДопомоги». У такому випадку, необхідно перевірити, чи є у неї реальна потреба у допомозі та чи має вона відповідний статус для її отримання. Саме тут надзвичайно корисним стає розроблений командою «Медирент» Єдиний соціальний реєстр, який дозволяє швидко перевірити ідентифікаційні дані особи та її соціальний статус, будь то пенсіонер, особа з інвалідністю, переселенець тощо.
Цей реєстр вже допоміг мільйонам людей отримати необхідні кошти в оперативному режимі. Він дозволяє комплексно перевіряти та підтверджувати інформацію про особу, що зменшує можливість недостовірних заяв і забезпечує швидке та точне розглядання заявок», — наводить приклад менеджер.
Через взаємодію ЄІССС та «Дії» віднедавна можна також дистанційно оформити житлову субсидію або здійснити подачу документів при усиновленні дитини. Окрім цього, створено реєстр надавачів та отримувачів соціальних послуг.
«Наші проєкти наочно демонструють великий потенціал цифрової трансформації та інтеграції різних інформаційних ресурсів в Україні. Працюючи над нашими проектами, ми ставимо перед собою завдання поліпшити якість соціальної підтримки та оптимізувати процеси для забезпечення кращого життя громадян.
Результати нашої праці помічають не лише користувачі, а й міжнародні організації, які відзначають високий потенціал України та готові до співпраці з нами. Ми пишаємось тим, що наша робота стала прикладом успіху в очах цивілізованого світу та відкрила двері для реалізації значних соціальних проєктів в нашій країні», — підсумував Олексій Бондарчук.