7 грудня святкували Всесвітній день цивільної авіації. На жаль, в Україні цивільні літаки припинили свої рейси ще в лютому. Величезна галузь занепадає: зупинилася діяльність десятків аеропортів та авіакомпаній, тисячі працівників залишилися без роботи.
Проте працівники авіації та льотно-випробного складу мають право на вихід на пенсію за вислугу років. Їхні виплати дуже відрізняються від усіх інших видів і в плані призначення, і в плані розрахунку. Такі люди можуть не тільки піти на пенсію до досягнення пенсійного віку, а й одержувати її в збільшеному розмірі. Але чинні норми дуже заплутані. «Пенсійний кур’єр» вирішив розібратися, що собою являють пенсії не лише льотчиків, а й бортпровідників, інженерів, диспетчерів, парашутистів та багатьох інших.
Пенсії за вислугу років, які майже скасували
Окремі категорії працівників авіації та льотно-випробного складу мають право на пенсію за вислугу років незалежно від відомчої підпорядкованості підприємств і установ, в яких вони працюють.
Це передбачено Законом «Про пенсійне забезпечення», який пережив багато редакцій, але все ще частково діє від 1992 року.
Виділяють чотири основні категорії працівників, щодо яких свого часу були встановлені певні пільги:
а) працівники льотного та льотно-випробного складу;
б) працівники, які здійснювали управління повітряним рухом;
в) інженерно-технічний склад;
г) бортпровідники.
Наприклад, працівники з пункту «а» мали право на пенсію незалежно від віку за наявності стажу на цих посадах не менше 25 років у чоловіків і не менше 20 років у жінок. Але 2015 року правила відчутно змінили: почали поступово підвищувати ще на п’ять років кількість необхідної вислуги, а саму пенсію стали призначати не раніше ніж у 50 років.
Також наведемо приклад з бортпровідниками. Чоловіки виходили на пенсію після досягнення 55 років за наявності 25 років загального стажу, з яких не менше 15 років вислуги. Бортпровідниці мали право на пенсію після досягнення 45 років за наявності не менше 20 років загального стажу, з яких не менше 10 років льотної вислуги. Проте й тут з 2015 року правила зробили жорсткішими: почали підвищувати вік виходу на пенсію жінкам, а також кількість загального стажу, необхідного для призначення дострокової пенсії. Схожі умови, а згодом і зміни, були й з іншими категоріями працівників цивільної авіації.
Загалом деталі обчислення вислуги років для призначення пенсії затверджені постановою Кабінету Міністрів від 21 липня 1992 року № 418. Нею ж визначено порядок обчислення самої пенсії та перелік конкретних посад, що дають право на дострокову пенсію. Наприклад, до переліку посад працівників льотного складу включені: члени екіпажів повітряних суден та інших літальних апаратів, льотно-інструкторський та командно-льотний склад, парашутисти й рятувальники всіх найменувань тощо. Загалом у зазначеній постанові дуже багато різних нюансів — тут і далі вони описані лише частково.
Пенсія через суд
Як уже зазначено, з 2015 року правила виходу на пенсію за вислугу років стали жорсткішими. Але це виявилося не найстрашнішим. У жовтні 2017 року Верховна Рада взагалі скасувала більшість видів пенсій за вислугу років. І це стосувалося не лише льотчиків, а й багатьох інших професій, зокрема, медиків, освітян та соціальних працівників. Право на пенсію за вислугу років залишилося лише за тими, хто станом на 11 жовтня 2017 року вже мав необхідну вислугу. А щоб вийти на пенсію за оновленими правилами на той час необхідно було мати не менше 26 років 6 місяців вислуги чоловікам і не менше 21 року і 6 місяців — жінкам.
Далі ще цікавіше — у 2020 році з’явилося рішення Конституційного Суду, яким зміни ще 2015 року були визнані неправомірними (щодо відтермінування виходу на пенсію за вислугу років і кількості необхідного стажу). У цьому рішенні зазначено, що слід вважати правильною редакцію закону, яка діяла до 2015 року. Пенсійний фонд такий стан речей ігнорує й керується у своїх діях тими правилами, що були затверджені Верховною Радою.
Частково Пенсійний фонд має рацію, бо відповідні зміни були продубльовані в інших нормативних актах, які поки не оскаржили. І поки в суді намагалися оскаржити одні закони, на їх зміну прийшли вже зовсім інші.
Але за таких обставин чинне законодавство виявилось недостатньо чітким і дещо суперечливим. Саме цим і користуються адвокатські фірми, які спираються на вже наявне рішення Конституційного Суду, повертаються до максимально старої редакції закону й допомагають таким чином призначати людям пенсії за вислугу років у приватному порядку.
Розмір пенсій за вислугу років
Так чи інакше, є люди, яким пенсію за вислугу років призначено до 11 жовтня 2017 року, а дехто спромігся її оформити й після зазначеної дати. І тут уже звертаємо увагу на незвичний розрахунок. Працівникам льотно-випробного складу та особам льотних екіпажів повітряних суден цивільної авіації (пілотам, штурманам, бортінженерам, бортмеханікам, бортрадистам, льотчикам-наглядачам) і бортоператорам, які виконують спеціальні роботи в польотах, пенсії обчислюються з досить високого середньомісячного заробітку саме за їхню роботу на відповідній посаді. Зазвичай йдеться про призначення пенсій у розмірі до 75–85 % від зарплати. Окрім того, ця зарплата регулярно збільшується на коефіцієнт, який залежить від щорічного зростання середньої зарплати в Україні. Тобто при розрахунку пенсій льотного складу зарплата, що підставляється у формулу розрахунку, регулярно осучаснюється й індексується без жодних проблем уже багато років, чого не можна сказати про деякі інші пенсії.
Втім, у законодавстві є цікаве обмеження: такі пенсії не можуть перевищувати 2,5 величини середньої заробітної плати по країні. Також для більшості пенсіонерів сьогодні в Україні діє й загальне обмеження: максимальний розмір пенсії не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів. Але навіть з такими обмеженнями це, зазвичай, усе одно значно більше ніж середній розмір пенсії за віком.
Особливості обчислення стажу
Кожні 20 годин нальоту на літаках рахуються за один місяць вислуги. Також як місяць вислуги зараховуються кожні 12 годин нальоту на вертольотах в авіації спеціального застосування. Зокрема йдеться про санітарні польоти, авіахімічні роботи, аерофотозйомку, патрулювання, зондування атмосфери й інші види робіт. Деякі види роботи зараховуються у вислугу в полуторному або подвійному розмірі, наприклад, робота в Товаристві сприяння обороні України (колишнє ДТСААФ), особливо при виконанні елементів складного або вищого пілотажу.
Для обчислення вислуги льотчикам головне порахувати не кількість років роботи, а кількість годин фактичного нальоту. Тому в довідці для призначення спеціальної пенсії, зокрема, має бути детально зазначено, в які періоди людина, наприклад, працювала в службі управління повітряним рухом, і який у неї в такому разі стаж з безпосереднього управління польотами повітряних суден.
Пенсії за віком на пільгових умовах
Якщо право на пенсію за вислугу років вітчизняне законодавство поставило під сумнів, то за деякими працівниками авіаційної галузі за будь-яких умов зберігається право на призначення дострокової пенсії за віком. Це пенсії на пільгових умовах за роботу, передбачену так званим списком № 1, наприклад, як шахтарям. Такий вид пенсії поки не скасовано, хоча й там були певні зміни щодо кількості загального стажу.
Так, право на пенсію за віком у 50 років мають працівники цивільної авіації, які здійснюють безпосереднє управління повітряним рухом у зонах аеропортів, аеровузлів; в аеродромно-диспетчерських, районних, допоміжних центрах та їхніх секторах, місцевих диспетчерських пунктах з найбільшою інтенсивністю або складністю руху.
Йдеться про диспетчерів, диспетчерів-інструкторів, старших диспетчерів і керівників польотів. Для призначення такої пенсії на пільгових умовах у 50 років чоловікам необхідно мати не менше 25 років стажу, з них не менше 10 років на зазначених роботах, жінкам — не менше 20 років, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
Така пенсія залежить від загального стажу й розміру зарплати, як і пенсія за віком. При цьому за кожний повний рік роботи за списком № 1 у стаж додатково зараховується по одному року.
Автор: Сергій Коробкін, фото: aviamuseum.com.ua