«Ситуація з виплатою пенсій у 2014 році і тепер відрізняється кардинально: ми підготовлені», — інтерв’ю з очільницею пенсійної служби Донеччини

Донеччина та Луганщина 8 років тому першими стикнулись з російською військовою агресією проти України. Мешканці цих регіонів змушені були вчитись жити і працювати по-новому. Перебудовували організацію своєї роботи і державні установи.

Про ситуацію з виплатою пенсій на Донеччині, досвід минулих 8 років, який допоміг в роботі сьогодні та відмінність його від нинішніх подій «Пенсійному кур’єру» розповіла начальник Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області Наталія Рад.

— Яка зараз ситуація з виплатою та доставкою пенсій на Донеччині?

— В області налічується 783,2 тисячі пенсіонерів. З початку активної фази військової агресії пенсійна служба Донецької області повністю забезпечує нарахування, перерахунки, а також своєчасну виплату пенсій усім пенсіонерам.  У квітні на виплату пенсій вже спрямовано 4,6 млрд. грн., чим забезпечено потребу на 100 %. Пенсії військовим пенсіонерам та тим, хто отримує пенсійні виплати через пошту, були профінансовані на початку місяця, тобто, передчасно.

Зрозуміло, що військові умови накладають відбиток на нашу роботу, ускладнюючи не лише своєчасне нарахування, але і отримання коштів пенсіонерами області. Хочу підкреслити нашим читачам, що незалежно від стану військового напруження в тому чи іншому населеному пункті, всім пенсіонерам, які мали право на пенсію на початок війни, виплати профінансовані в повному обсязі. Це стосується і населених пунктів Волновахи, Нікольського, Мангуша, а також міста Маріуполя, де продовжуються запеклі бої.

Мешканці цих територій можуть отримати пенсійні кошти за першої нагоди після переміщення з тимчасово непідконтрольної території або зони активних бойових дій.

У 2014 році Донеччина вже стикнулась з військовою агресією та частковою окупацією. Як досвід 8-річної давності допоміг у роботі сьогодні?

Так, ми звикли до роботи у форс-мажорних обставинах. Працюючи в умовах антитерористичної операції (АТО) і операції об’єднаних сил (ООС) ми маємо досвід надання пенсійних послуг та виплати пенсій на лінії зіткнення, де військові дії впродовж 2014-2022 року не припинялись.

Вздовж лінії зіткнення знаходилось 83 населених пункти, в яких проживає 62,5 тис. пенсіонерів, з яких 48,7 тис. отримують пенсії через банки та 13,8 тисяч — через пошту. Сьогодні військові дії суттєво розширились та охопили Авдіївку, Мар’їнку, Вугледар, Лиман та інші населені пункти. Незважаючи на це виплата пенсій здійснюється безперервно.

Нам вдавалось оперативно перебудовувати організацію роботи, виконувати надвеликі обсяги роботи, адже наша область (її підконтрольна частина) прийняла найбільшу кількість – понад 550 тис. внутрішньо переміщених осіб.

Так, за час військових дій призначено 1,5 тис. пенсій, здійснено 2,6 тис. індивідуальних перерахунків, проведені всі передбачені законодавством масові перерахунки, надано 21,6 тис. інших пенсійних послуг, консультацій та роз’яснень населенню.

За координації Обласної військової адміністрації та підтримки військових здійснюється супроводження транспортних засобів, які доставляють та виплачують пенсії, організовується підвіз людей, обслуговування банкоматів тощо.

— Чим ситуація з нинішніми пенсіонерами-переселенцями відрізняється від таких же пенсіонерів у 2014 році?

— Ситуація з вимушеними переселенцями, на мій погляд, відрізняється від тієї, яка була у 2014 році суттєво. Адже, по-перше, ми маємо досвід роботи з означеною категорією пенсіонерів з найрізноманітніших питань.

Водночас сьогодні ми як служба маємо сучасні електронні сервіси Пенсійного фонду України, які дозволяють обслуговувати людину у вирішенні будь-яких пенсійних питань дистанційно. Таку можливість в системі органів Пенсійного фонду України ми почали вибудовувати з початку адміністрування функцій з пенсійного забезпечення.

Але найбільш потужного розвитку цифрові сервіси набули впродовж періоду від початку військових дій. За цей період в області для зберігання та використання в електронному форматі оцифровано 371,6 тис. пенсійних справ та 98,1 тис. трудових книжок, а також інші документи.

Разом з іншими регіонами нами здійснено перехід на обслуговування за принципом екстериторіальності (без прив’язки до певного регіону за місцем прописки чи фактичного проживання – ред.) та з використанням різних можливостей дистанційного обслуговування. Це дуже допомагає нам зараз в період військового загострення – коли чи не найважливішою умовою якісного надання послуг є забезпечення мінімальних ризиків та загроз для життя.

— Чи не припинені виплати тим пенсіонерам, які змушені були покинули територію Донецької області?

— Усі пенсійні виплати, на які мали право пенсіонери області станом на 24 лютого 2022 року продовжують виплачуватись незалежно від місцезнаходження пенсіонера. Найбільше питань з цього приводу задають зараз ті, хто отримував пенсії через поштові відділення та вимушені були покинути місце проживання.

Сьогодні діє простий та ефективний механізм отримання такої виплати в будь-якому регіоні країни. Він полягає в переведенні коштів Укрпоштою на поштове відділення за новим місцем перебування або здійсненні грошового переказу через Ощадбанк без відкриття банківського рахунку

— Що б Ви порадили тим, у кого закінчився термін дії банківської картки?

— Таким пенсіонерам я б порадила з’ясувати та переконатись в банку,  що термін дії картки буде продовжено на період дії воєнного стану.

— Як правило, банки попереджають про це смс-повідомленням, через застосунок онлайн-банкінгу або в інший спосіб. Водночас, навіть якщо картка буде заблокована, пенсійні виплати продовжуватимуть надходити на рахунок пенсіонера до перевипуску картки. Кошти, в такому разі, можна буде отримати після звернення до банківського відділення та оформлення нової картки.

— Як працюють сьогодні фахівці управління? Чи вистачає ресурсів? Як вдається забезпечити організацію процесів?

— Як я вже зазначила, Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області забезпечило чітку та одночасно гнучку організацію виробничого процесу (взаємозамінність спеціалістів, оперативну перебудову та прилаштування під виконання термінових завдань, широкі можливості дистанційного виконання функцій, забезпеченість необхідними для цього технічними приладами), що дозволяє в умовах військової агресії безперервно, своєчасно та якісно виконувати покладені на нас завдання. Ми до цього готові.

Втім, не можу утриматись, щоб не відзначити деяких професіоналів,
загартованих працювати на відмінний результат в форс-мажорних обставинах. Вони творчо і вміло вирішують складні питання та виконують складні завдання в умовах АТО, ООС, а також військової агресії: Баранова Тетяна, Зрожевська Ольга, Полесов Сергій, Овчиннікова Олена, Ляшова Наталя, Бєда Ірина, Калініченко Ольга, Шевченко Марина, Головіна Наталя, Павляк Євген, Бутко Вікторія, П’ятниця Євгенія, Христенко Дар’я, Гамаюнова Юлія, Долгіх Дмитро та багато інших.

Крім цього хочу нагадати нашим читачам, що всі пенсійні послуги можливо отримати за допомогою вебпорталу електронних послуг Пенсійного фонду України.

Разом з цим ми спеціально розробили прості та зрозумілі роз’яснення з пенсійних питань, змін в законодавстві, покрокові інструкції щодо отримання послуг, корисні поради на період воєнного стану тощо.  Все це оприлюднюється на нашій фейсбук-сторінці.

Слідкуйте за нашими повідомленнями та будьте в темі пенсійних питань.