Український ветеранський фонд розширює свої можливості і запроваджує нові види допомоги. Зокрема, 5 вересня стартувала програма макрофінансування бізнесу ветеранів, завдяки якій учасники бойових дій можуть отримати до 1 млн грн допомоги. При цьому вже не перший місяць ветерани-підприємці та їх родичи з числа переселенців отримують відшкодування в розмірі до 20 тис. грн. Незабаром допомогу зможуть отримувати не тільки переселенці і не лише на розвиток бізнесу. Про це і не тільки Соціальній інформаційній платформі розповіла виконавча директорка Українського ветеранського фонду Наталія Калмикова.
– Розкажіть про сам фонд, чим ви займаєтесь?
– Фонд було створено цього року за три тижні до повномасштабного вторгнення. 2 лютого ми зареєструвались. Створено його за ідеєю міністерки у справах ветеранів Юлі Лапутіної. Минулого року міністерство все це розробляло і в цьому році ми запустились. Але потім почалась війна. Ми створювали команду вже під час війни. І в перші місяці почали створювати сервіси для ветеранів, як-то спочатку чат-бот, потім мікрофінансування для ветеранського підприємництва, потім запустили гарячу лінію кризової підтримки. І, власне, зараз ми відкрили з 5 числа прийом заявок на фінансування ветеранського підприємництва до мільйона гривень. Це і є наше основне завдання, основна функція фонду – фінансування ініціатив ветеранів, а також фінансування ініціатив тих громадських організацій, які працюють в інтересах реінтеграції ветеранів.
Макрофінансування – допомога від 500 тис. до 1 млн грн.
– Хто має право на допомогу, про яких саме ветеранів йде мова?
– У нас є закон «Про статус ветеранів», яким ми керуємося. І там визначено, хто є ветераном. В нашому випадку це всі, хто має статус учасника бойових дій. Незалежно від того де і коли цей статус був отриманий.
– Тобто АТО, ООС, Афганістан тощо?
– Так.
– Допомогу можуть отримувати не лише ветерани, а й члени їх сімей. Про яких саме родичів йде мова?
– Наприклад, ветеран створив юридичну особу – підприємство. Зараз він повернувся на фронт. Бізнесом керує директор або найманий працівник – дружина, або мати, або повнолітня дитина. Отже, від імені організації, засновником якої є ветеран, вони можуть подаватися і отримувати фінансування.
– А якщо це загиблий ветеран?
– Якщо є загиблий захисник і його родина є власником якогось бізнесу, вони самостійно можуть подаватися, звичайно.
– Юридична особа має право на допомогу, якщо фірма існує вже не менше, ніж два роки, тобто не щойно створена?
– Звичайно. І юридичні особи, і фізичні особи підприємці. Нам важливо, щоб були якісь критерії, за якими можна оцінити взагалі спроможність цього бізнесу. Тому що це підтримка не на відкриття, не на стартап – це підтримка на розвиток або відбудову, якщо бізнес було якимось чином зруйновано під час бойових дій тощо. Тому те, що організація, компанія, фірма існує понад два роки, є свідченням того, що керівництво розуміє, що і як воно робить, для чого воно це робить. І ці кошти, які вони отримують від ветеранського фонду, будуть застосовані резонно і розумно.
– Кому 500 тисяч, а кому мільйон – як це буде визначатися?
– Це залежить від того, скільки людина зазначить в заявці. Людина заявляє, що: «ось я хочу в рамках свого бізнесу зробити ось це, це і це. Мені на це треба ось такі то кошти».
– Все одно ж є конкурсна комісія?
– Звичайно, якщо, наприклад, буде подано заявку на закупівлю якогось обладнання за завищеними цінами, то ми будемо вказувати на це: «вибачте, але це обладнання стільки не коштує». Воно коштує, наприклад, не 100 тис., а 60 тис. Але в цілому це відповідальність заявника.
– В комісії є фахівці, які зможуть оцінити буде цей бізнес працювати чи ні?
– Звичайно, зараз у нас завершується добір експертів, які і будуть визначати спроможність бізнесу. Це буде комісія, яка визначатиме, чи цей бізнес спроможній чи ні і потім рекомендувати нам.
– На що можна витрачати кошти?
– Є перелік того, на що кошти неможна витрачати. Наприклад, на покриття заборгованості по кредитах або штрафів якихось тощо. Але, в принципі, можна все, що не заборонено. На все інше, чого немає в переліку заборон, людина має право застосувати ці кошти для розвитку свого бізнесу.
– Вже почали звертатися? Можете навести в загальних рисах конкретні проєкти, які пропонуються, і яка їх перспектива?
– З 5 вересня ми конкурс відкрили. Зараз отримуємо заявки, і триває технічний відбір. Це конфіденційна інформація. Поки не оголошено переможців, я не можу це коментувати. Наш проєктний відділ аналізує технічну коректність документів, чи немає кримінальних справ, чи правильно подані КВЕДи (класифікація видів економічної діяльності), чи вони відповідають тому, що подано в заявці, чи правильно подані фінансові документи тощо. Потім після 5 жовтня будуть розглядати вже експерти на предмет спроможності бізнесу. Тобто тут перевіряється форма, а далі перевіряється суть.
– Передбачається фінансова звітність?
– Звичайно. Будь-які кошти ніколи не видаються безконтрольно.
– Наскільки суворою буде перевірка, чи достатньо ресурсів у фонду, щоб здійснити якісну перевірку цих звітів?
– Ресурсів у фонду достатньо. Ми розуміємо, що звітність вона, насправді, про те, а чи реалізовується проєкт і чи реалізовується він правильно? Ми зацікавлені в тому, щоб люди, які отримують кошти, таки досягли тієї мети, яку вони анонсували в своєму проєкті. Тому так, у нас передбачений на це особовий склад, скажімо так. Тому, що є звітність і фінансова і наративна, тобто описова: що саме зробили, чому саме так, з якими складнощами зіштовхнулися, чи все добре.
– Допомога безповоротна?
– Так. Але, якщо не виконуються умови, якщо особа або юрособа не подає звітність вчасно, або відмовляється подавати звітність, або використала кошти не на те, що було передбачено в проєкті, і витратила їх не узгодивши попередньо з фондом, то тоді ми розриваємо договір і будемо вимагати повернення коштів.
– А якщо бізнес не «вигорів», не вдалося реалізувати задум, доходів немає. Що в такому разі?
– Наше завдання не в тому, щоб подивитись в кінці, що нічого не вийшло. Тому у нас і звітність така протягом всього проєкту. Тобто ми будемо бачити і мати можливість допомогти і знайти додаткову експертизу для людини ще в процесі, а не в кінці вже виявити, що нічого не вийшло.
– Тобто є намагання визначити гарний проєкт і довести його до кінця?
– Ну, звичайно. Наше завдання – щоб люди не опустили руки. Не щоб у них «не вигоріло», а навпаки: щоб ці кошти були застосовані ефективно, щоб вони працювали на родину, на громаду, на країну. І як вже озвучувалося, зокрема, пані міністеркою, ми будемо особливу увагу приділяти тим організаціям, тим компаніям і фірмам, які до того ж свій товар постачають для армії. Тому що це так би мовити «від захисника захиснику».
– Конкурс триває до 5 жовтня. Чиє плануєте подовжувати таку практику?
– Прийом заявок триватиме місяць. В подальшому плануються інші конкурси. Власне, відкриття тих чи інших програм залежить від наявності фінансування. 7 вересня було ухвалено зміни до постанови Кабінету Міністрів, які дають нам можливість застосовувати ті кошти, які передбачені в бюджеті Українського ветеранського фонду на цей рік на фінансування програм і проєктів. Тобто на цей рік будуть ще оголошені програм. Найближчим часом.
– Кошти надаються державні чи від благодійних внесків?
– І державні, і благодійні. В нас є позабюджетні кошти, які ми отримали від організації Razom for Ukraine. Перші транші підтримки за цією програмою (конкрусом) будуть, в тому числі, за кошти партнерів, за залучені позабюджетні кошти.
Мікрофінансування – допомога 20 тис. грн
– Розкажіть про мікрофінансування.
– Допомога до 20 тис. грн. Вона триватиме весь час, доки діятиме режим воєнного стану. Це кошти на відшкодування. Вони відрізняються від конкурсу. Якщо в конкурсі ми пишемо, що ми плануємо зробити, то тут ми подаємо заявку і звітуємо про те, що вже зроблено, що ми щось придбали після 24 лютого. За цим комплектом документів людина може отримати відшкодування, якщо вона подала коректні документи і вони відповідають тим вимогам, які прописані в інструкції. Програма триває. Вже понад 600 тис. грн видано. Кошти заявники отримують дуже швидко – в принципі за 10 днів з моменту подачі коректних документів.
– Тут вже можете назвати приклади покупок, які можуть відшкодувати?
– Тут так, тому що у нас є оголошені переможці. Є, наприклад, дружина ветерана. Вони є переселенцями з 2014 року, які в Ірпені відкрили реабілітаційний центр для діточок з особливими потребами. Потім вони були змушені евакуюватись вже з Ірпеня. Реабілітаційний центр було зруйновано. Потім вона повернулася і зараз його відбудовує. В тому числі отримала кошти від Українського ветеранського фонду.
– Зараз така допомога існує тільки для ветеранів зі складу ВПО. Коли це буде поширено на інших ветеранів?
– Та сама постанова від 7 вересня дає на можливість поширювати цю програму не тільки на ВПО. Зараз ми повинні це технічно опрацювати. Думаю, що найближчим часом зможемо приймати заявки на відшкодування не тільки від ВПО. Необхідно владнати технічні нюанси
– Це допомога одноразова.
– Так
– Якщо допомога до 20 тис. грн, то чи можна, наприклад, подати спочатку одну заявку на 10 тис., а потім другу ще на 10 тис. грн?
– Ні. Це одноразово до 20 тис.
– Тобто, якщо людина подала заявку на 5 тис., то отримає лише 5 тис. і на більше не зможе розраховувати?
– Так. Але можна податися і на 500 тис.
– Чому вирішили допомагати саме із розвитком бізнесу? Ветерани, які не є ФОПами і не мають підприємницької жилки, чи передбачена якась допомога їм?
– Ми опікуємося не лише розвитком бізнесу. Це один з напрямків, ми з нього розпочали. Найближчим часом плануємо також відкривати програму для фінансування громадських організацій, які будуть опікуватися ветеранами, і які не є підприємцями. Там будуть різноманітні лоти. Знову ж таки: зараз ще тривають технічні нюанси і узгодження. Але очікуйте найближчим часом.
Детальніше про те, хто і як може взяти участь у проєктах допомоги, куди подавати заявки і які потрібні документи, читайте за посиланнями на Соціальній інформаційній платформі:
– макрофінасування від 500 тис. до 1 млн грн;
– мікрофінансування до 20 тис. грн.
Фото надане пресслужбою Українського ветерансткого фонду